Millainen on hyvä verkkosivusto? Oikeasti, ei perustuen siihen että "muutkin käyttävät tätä"?

Koska niin monen saitin kohdallahan näin on. Me emme rekisteröidy Facebookiin koska "se on toimiva, laadukas ja kaunis", vaan koska muutkin ovat siellä. Mainittakoon että mielestäni Fb:ssä on käytettävyydessään ookoo, mutta varmasti jokainen tiedostaa sovelluksiin, uudistuksiin ja chattiin liitettävät ongelmanpoikaset. Tämä tosin saattaa olla enemmän nettitikun omistajien murheita - en tiedä, koska olen elänyt tikun varassa jo pieneltä iäisyydeltä tuntuvan ajan.

Meidän on määrä etsiä paras ja pahin sivusto. Pahimmasta sivustosta tulee ensimmäisenä mieleen räikeitä värejä, kömpelöitä flashejä ja kaksiulotteisia animaatioita pursuava ysärituotos, jollaisiin voi vielä kompastella siellä sun täällä (joskin nykyään niitä joutuu - luojan kiitos- melkeinpä hakemalla hakemaan, sen verran unohdettuja alkavat olla ja hyvä niin).

Mutta jos halutaan oikeasti hakea huonoa ja ei-toimivaa saittia, tulisi mielestäni kiinnittää huomio pikemminkin saitteihin, joilla on jotain merkitystä - sellaisiin, joita ihmiset joutuvat oikeasti käyttämään saavuttaakseen jotakin. Koska karusti sanottuna, vain sellaisella saitilla on merkitystä. Näitä ysikytluvun nostalgiapläjäyksiä on, mutta niiden käyttöarvo, tai ylipäätään minkäänlainen arvo on nolla.

Jos Facebook olisi törkeän epäkäytännöllinen sivusto, en minäkään jaksaisi siellä kauaa pyöriä. Koska hoidan pankkiasiani yksinomaan verkossa, on minulle tärkeää, että verkkopankkini on helppokäyttäinen. No, OP on helppokäyttöinen, mutta viimeaikaiset ongelmat ovat pikkuhiljaa alkaneet sapettamaan minuakin, ja olen harkinnut jopa pankin vaihtamista. Myös sähköpostiin kirjaudun päivittäin, joten palvelun tulee olla toimiva. Vaihdoin jo vuosia sitten melkoista nostalgiaa herättelevän Suomi24-postin Gmailiin. Se on osoittautunut käteväksi paitsi laatikon koon, myös erilaisten yhteisöllisten ominaisuuksiensa vuoksi.

Rakkaan opinahjoni verkkosivusto se vasta tunteita jaksaakin herättää. Kyseisen sivuston intra-ominaisuus on itselleni liki tuntematon alue, jolle olen eksynyt vierailemaan ehkä noin kaksi kertaa viimeisten kolmen vuoden aikana. Syy on yksinkertainen; koko sivusto on hajanainen ja asiat löytyvät vasta useamman  klikkauksen päästä.

Insoniq ( sähköisen viestinnän ja kaupankäynnin asiantuntijayritys) tarjoaa hyvän verkkopalvelun kriteereiksi seuraavia:

1. Helppo käytettävyys: "Hyvä www-sivusto on looginen ja helppokäyttöinen. Tämä ominaisuus vaikuttaa paljon käyttäjän ensivaikutelmaan. - - Kun istut kuljettajan penkille ensimmäistä kertaa, koet auton joko kotoisaksi tai sitten joudut etsimään jokaista toimintoa erikseen."

2. Toimivuus: "Sivuston tulee luonnollisesti toimia luotettavasti ja nopeasti yleisimmillä www-selaimilla ja myös hieman hitaammilla yhteyksillä. On syytä muistaa, että suinkaan kaikki internetin käyttäjät eivät käytä samaa selainta kuin sinä. Hyvä sivusto toimii luotettavasti ja latausajat eivät rasita käyttöä." AAMEN. Erityisesti tulisi jo muistaa, että verkkoa käytetään jo mobiilinkinkin kautta. Nykyaikaisen saitin tulisi mielestäni jo ehdottomasti toimia myös kämmentietokoneen/puhelimen näytöllä.

3. Kiinnostava sisältö: "Näyttävä sivusto ilman kiinnostavaa ja ajankohtaista sisältöä ei tarjoa käyttäjälle mitään lisäarvoa. Hyvin jäsennelty ja ajantasainen sisältö houkuttelee käyttäjän uudestaan ja uudestaan verkkopalveluun."

4. Tyylikäs ulkoasu: "Näyttävä sivusto antaa sen haltijasta heti hyvän ja ammattitaitoisen kuvan."'

... eri asia sitten, kuinka tämän kyseisen asiantuntijayrityksen visiot toteutuvat heidän omalla saitillaan. Ainakin meikäläisen näytöllä sivusto näytti suhteellisen kummalliselta ja kömpelöltä...

"Parhaan" tai "pahimman" saitin etsintä on liki mahdottomalta tuntuva tehtävä. Mainitsenpa siis tässä pari omaa suosikkiani, mutta kieltäydyn julistamasta näitä "parhaiksi" - parantamisen varaa on aina.

- HS.fi: Palveluiltaan loistava. Tärkeimmät uutiset löytyvät nopeasti ja mielenkiintoista luettavaa saa parilla klikkauksella. Mainoksien paljous ei häiritse, sillä sivu on jäsennelty hyvin. Facebookiin saatava uutissyöte on mainio keksintö, johon meikäläisen ajantasalla pysyminen nojaa nykyään hyvin vahvasti.

- Vierityspalkki.fi: Sivusto auttaa ajantasalle verkkoasioissa. Vaikka en vierailisi sivustolla tarkoituksenmukaisesti tätä blogia kirjoittaessani, eksyn sinne joka kerta hakiessani faktoja ja esimerkkejä - eli jotainhan siinä on oltava.

- Cdon.com: Lopuksi verkkokauppaesimerkki (näitäkin tuli pohdiskella käsittääkseni). Tästä voi toki olla montaa mieltä, mutta koska olen siinä mielessä vanhakantainen, että tahdon edelleen omistaa fyysisesti musiikkia eli cd-levyjä ja dvd-levyjä, ja tämä on meikäläisen eniten käyttämä verkkokauppa. Hinnat ovat edulliset eikä toimituksissakaan ole ollut ongelmaa kuin kerran tai kaksi, ja asiakaspalvelu on toiminut näissä tilanteissa moitteetta. Muunkinlaista kommenttia olen asiaan liittyen kuullut, mutta uskon vasta kun itse koen...

Lopuksi vielä linkki siihen, mikä tuntui olevan kuumaa hottia viime kesänä - sen jälkeen keskustelu aiheen ympärillä ollut ehkä hiukan hiljaisempaa - eli yhden sivun verkkopalvelut. Vilkaisepa alta löytyvää Vierityspalkin artikkelia - itseäni miellyttää kyllä noinkin simppeli ratkaisu. Johtuu ehkä osittain siitä, että se tuo jollain tapaa mieleeni oman pikku N8:ni... Mene ja tiedä.

Vierityspalkki.fi: Yhden sivun verkkosivustot ovat tulleet jäädäkseen